söndag 20 februari 2011

Pastasås à la Sanna

Hejsan, alla eventuella läsare! ;)

Jag har varit lite inaktiv här men måste dels dela med mig av mitt (enligt mig) supergoda (eller ja, iaf ätbara ;) pastasåsrecept, och dels ha det uppskrivet ifall jag skulle råka glömma det, heh. Funkar med all sorts pasta och går att variera fritt. Typ en basic tomatsås.

Ingredienser:

1 gul lök
1 grönsaksbuljongtärning
1 burk krossade tomater
lite naturell Creme Bonjour, Creme Fraiche eller liknande
grönsaker efter egen smak (ex. paprika, morot)
örter efter egen smak (ex. timjan, basilika)

Gör såhär:

Hacka löken och grönsakerna i små bitar och fräs dem i olja i en upphettad stekpanna. 

Tillsätt mer olja efter en stund och smula ner buljongtärningen. Rör om och tillsätt olja vid behov (buljongen kan fastna i botten). 


Sänk värmen, låt det steka i några minuter och tillsätt de krossade tomaterna under omrörning. Klicka i lite creme bonjour (etc) och rör om. 


Krydda med örter och låt puttra på låg värme medan du kokar pastan. Tillsätt lite vatten vid behov. Klart!


Tar max 10 minuter att göra och går att variera hur lätt som helst, öka/minska portionerna etc. 



... och det är riktigt gott :)

/Sanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar